måndag 1 april 2013

.....och påskhelgen har fortsatt i samma härlig anda! Vilken påsklov grabbarna har haft och jag har njutit av mina fem lediga dagar, det har varit toppen på alla sätt. På påskafton var vi i Billeberga hos Sophie och Henrik och flyttstädade huset och det var tre trevliga timmar med fina vänner och familj. Vi var ett effektivt gäng och det blev tipptopp både ute och inne, kändes fint att kunna hjälpa till och att få påskkramas lite.

Grabbarna passades under tiden av farmor och farfar och när vi kom hem hade vi med oss paket från Sophie, Henrik och Tekla - vars en bok med fint inskriven text av S. De blev riktigt glada för presenterna och jag och Max läste "Bajsboken" på kvällen!


Påskdagen innebar jobb för Nicke och vi var hemma och njöt av det underbara vädret. Lite lek på lekplatsen och bmx-bane-bygge....

 ......hoppstylta-rekord.....
 .....årets första fika på trappan.....
 ....och MASSOR med hopp på studsmattan!

 Vi rundade av kvällen med årets grillpremiär i sällskap av Julia, smakade riktigt gott med majskolvar och fläskytterfilé! Det blev en actionfilm och ännu mer påskgodis - precis så som det ska vara när man är ledig.
 Max tog grillningen på allvar och fortsatte på sitt rum. När jag sa att "du får ju se lite glad ut" så tog han jobbet på allvar och puttade upp leendet lite extra!
 I dag packade vi vagnen full (perfekt att ha sittvagnen kvar när man ska ha mycket med sig) och gick/cyklade ner till Råådalen.
 Max, Emma (Markus kompis) och Nicke.
 Vi matade ankor, byggde på kojan och sen var det dags för korvgrillning - Max tog åter jobbet som grillmästare på allvar!
 Det smakar så gott att äta ute!

 När vi efter drygt två timmar begav oss hemåt så tog äventyret fart på riktigt. Markus och Nicke bestämde sig för att ta sig från vänster till höger över ån och det innebar hopp på stenar, kliva över stockar och trampa på snödrivor som fanns kvar. När de var över på andra sidan sa Markus "det här var det roligaste jag gjort i mitt liv" och jag kan återigen konstatera att inget slår kvalitetstid ute med barnen!
 När vi kom hem gick vi till trädgårdens baksida och tillbringade nästan ytterligare två timmar där. Barnen hoppade studsmatta och vi tog mellanmål där ute - fruktbuffé i all enkelhet....(och sista bitarna på en chokladpåskhare)...
 Solen värmde ordentligt, helt underbart nu efter all denna kyla som vägrar släppa greppet.
 Vi avslutade påskhelgen med flaggan i topp och ännu en grillning!
I morgon drar jobb, dagmamma och skola igång igen och allt som hör vardagen till. Känns alltid lite trist att alla ska på olika håll när vi har varit tillsammans mycket i många dagar, men vardagen med jobb måste ju finnas för att ledigheten ska kunna komma igen!

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig påskhelg ni har haft vännen! Här har det varit en lugn påskhelg och jag uppskattar verkligen alla mina lediga stunder med familjen nu när jag inte jobbar hela helgerna under det här året.

    Ha det gott

    Kramar
    Nettan

    SvaraRadera
  2. Härlig helg! Mycket utetid, familjetid och grilltid. :-)

    SvaraRadera