söndag 10 november 2013

 Vilken mysig helg vi har haft, extra guldkant blir det när man får umgås med sina fina vänner. I fredags körde vi till Henrik, Sophie och Tekla. Vi hade bestämt pizzadejt sen en tid tillbaka och äntligen var det dags att få kramas igen. Min älskade Sophie!

Det finns en liten tjej i Billeberga som just nu är väldigt glad för Markus... Underbara Tekla är vid Markus sida hela tiden.
 Vi åt goda pizzor och som om vi inte var mätta nog bjöds det på glasskiosk sen, strutar, glass och tillbehör!
 Sophie tog sig tid att lära Markus hur man gör lera, gissa om det var uppskattat av killen som just nu älskar att fixa, baka och laga mat. Att följa recept kan vara svårt så det krävs lite hjälp.


 När leran var klar skulle den så klart testas - givetvis med Tekla intill, älskade lilla tjej!
 Henrik är fantastisk med sin gitarr och Markus fick en liten lektion.

 Kan det vara Markus och Kevin Walker som lyckas kombinera fotbolls- och musikkarriären??
 Tack älskade vänner för att vi fick vara med er och mysa, skratta och äta gott. Ni bor långt in i våra hjärtan.

I går var det dags igen för Markus att testa göra lera, så det var bara för mig att handla ingredienserna när jag var där och storhandlade på förmiddagen. Det fick bli blå lera och han lyckades göra den själv!
 Vi hade en ganska lugn lördag, Nicke tittade på några matcher inne på IH, jag tränade en stund och sen fixade vi lite inför kvällens tacotillställning. Det blev vi, Ella, Markus och deras tre barn, samt Filippa, Fredrik och grabbarna. Hur kul och mysigt som helst att 13 personer kan fixa spontan middag så där. Tack för en rolig kväll!

I dag har Nicke jobbat och jag har haft pysselförmiddag med grabbarna. Vi hann bara få ner frukosten sen frågade Markus om han fick göra trolldeg. Så vips hade han fixat det så vi kunde göra lite olika saker med den.
 Vi fick fina tips av Sophie och Henrik hur man kan göra ljuslyktor och det skulle vi prova så klart. Fram med tomma burkar, häll i äggvita så det fastnar på kanterna.....
 .....sen häller man i socker!
 Riktigt fina blir dem sen när man sätter i ljus! Man kan dekorera hur man vill sen på utsidan, dock blev det inte gjort i dag. (Blir finare ljus än vad jag lyckades fånga med kameran dock)
 Markus var bjuden på kalas i eftermiddag och jag körde honom och en kompis dit. Jag och Max begav oss till "Toys r us" där vi gick runt och kikade en lång stund, sen blev det milkshake på "Max" en stund. Mysigt med dejt på tu man hand ibland!
 När vi kom hem var himlen väldigt mörk men solen lyste på trädtopparna, otroligt vackert.

 Det är ju fars dag i dag och vi firade Nicke lite i går. Han fick en prenumeration på "Runners World", trisslott och V75 spel av grabbarna. Det behövs inga presenter för att visa hur mycket vi älskar pappa Nicke, men visst är det roligt att få ge paket och se hur glad pappa blev!

Älskade Nicke, jag kunde inte få en finare pappa till mina barn!

Min fina pappa har jag ringt till i dag och talat om hur glad jag är att han finns hos mig. Det finns inga presenter i världen som kan tala om hur mycket jag älskar dig (och det är många år sedan vi slutade köpa sådana). Tack för att du finns!
(Insåg också hur lite foto jag hade på bara pappa, får minsann jobba på det=)
En helg med vänner, många fina vänner som jag värdesätter väldig, väldigt mycket.

3 kommentarer:

  1. Vilket fint foto på dig och Sophie!

    Trolldeg (som vi kallade det om jag minns rätt) gjorde vi ofta när jag var liten men det har jag helt glömt bort att visa A&V. Får nog dock fråga mamma efter receptet för jag har det inte...

    SvaraRadera
  2. Hej Nina,
    Denna sortens lera kallas play doh-lera, mycket mysigare än trolldeg, känns som leran du köper i affären, inte lika torr som trolldeg. Trolldeg kan du dock bränna i ugnen, det kan du inte med play doh-leran.
    I play doh-leran har man nåt som heter alun, köpes på apoteket.
    Här är receptet:
    2 dl salt
    5 dl vetemjöl
    2 msk alun
    3 msk olja blandas med 5 dl kokande vatten och valfri karamellfärg.
    Blanda torra ingredienser för sig och vätskan för sig. Arbeta sen ihop en deg, den blir väldigt vattnig först, men det är bara att arbeta på;-)
    Förvaras i plastpåse i kylen!

    Kraaaam Sophie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Sophie för att du tog dig tid och skriva ner receptet till mig! :-) Är så mycket jag vill skriva till dig som inte har det minsta med lera att göra men orden fattas mig så jag skriver ett ord med stor omtanke bakom och hoppas på att du kan läsa mellan raderna; KRAM. KRAM. KRAM. Och KRAM igen. ♥

      Radera