tisdag 28 januari 2014

Jag vill inte bli vuxen!


Max önskade sig en dräkt i julklapp, Batman eller Ninja turtles. Vi trodde inte detta skulle lekas med så mycket och valda andra saker på den långa önskelistan. När vi vann tusen kronor på Bingolotto lilljulafton så var det på "Lekmer" och grabbarna fick beställa för vars 500 kr. Givetvis ville han ha en Batman dräkt och den fanns så klart inte på lager, så vi väntade in den och i dag var det äntligen dags att hämta ut paketet på posten. Glädjen var enorm i dag, han skrek rakt ut av glädje när jag sa att vi skulle hämta lådan och den åkte på direkt när vi kom hem!


Dräkten har varit på hela kvällen och han har varit glad som en lärka. Plötsligt så ser jag hur han börjar gråta och sen berättar han följande för mig:

"Mamma, jag vill inte bli vuxen, då kan man inte leka. När jag är 20 år så passar inte Batman dräkten"

Jag förklade att man kan absolut leka när man är vuxen...

"Nej mamma, om man leker när man är vuxen så skrattar alla. Man är vuxen så länge, det är inte roligt, man måste laga mat och jobba. Jag vill bli bebis och börja om som liten igen, man är ju vuxen i minst 30 år. Mitt rum är ju inte kvar då och hur ska jag lära mig laga mat?"

Återigen försökte jag vara pedagogisk men han grät hejdlöst och var otröstlig. Jag sa att man gör som man vill när man är vuxen, mamma och pappa dricker hellre läsk än vin som vuxna gör, pappa åker fortfarande skateboard etc men icke, han var så innerligt ledsen för han kom på att han inte kunde ha sin Batman dräkt när han är vuxen.

Äskade Max, det är mycket som rör sig i ditt lilla huvud, men jag lovar att man får visst leka som vuxen, framför allt får man glädjen att göra det med sina barn. Älskar dig unge!

3 kommentarer:

  1. Jag o Susanne leker hela dagarna så säg till honom att det är skoj att vara vuxen bara man väljer att göra saker o välja jobb som gör en glad och där man får göra sånt som man tycker är skoj. Dom finns ♡
    Kram på Er

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni är fantastiska =) Ja du, jag sa just det till honom att han kan ju jobba på förskola och leka med alla barnen hela dagarna, men det lyssnade han inte riktigt på. Kanske han tänkte att man inte får jobba i Batman dräkt?!

      Radera
  2. Goa killen, det där funderar han verkligen på märker man. Men du får hälsa honom att det finns Batmandräkter för vuxna också! :-)

    SvaraRadera