tisdag 21 februari 2012

Klockrent...

I dag gick det att läsa på Aftonbladet.se om "mammamage" och det är exakt det jag har efter mina graviditeter. Trots att jag inte ens väger 60 kg och tränar regelbundet - så putar magen ut mitt fram som en liten gravidbula! Inte alls roligt=( Det är dock "skönt" för psyket att det finns en helt logisk förklaring till det. Jag önskar bara att jag hade vetat då att man ABSOLUT inte ska göra situps efter en graviditet - för det gjorde jag!

"Det som hänt är att den stora magmuskeln, sexpacket, delade på sig i två halvor och åkte ut mot varsin sida under graviditeten. Det är helt naturligt, och händer hos i princip alla gravida.

Bebisen har kommit ut, och du njuter av att magen krymper.Men den där envisa putmagen – hur ska du bli av med den?

Men medan en del har magar som återfår sin forna form fort och lätt efter förlossningen, så får andra dras med en envis ”mammamage”. Det är sexpacket som inte vill åka ihop igen – du har drabbats av magmuskeldelning. Det är inte farligt – men du har inte längre det stöd du behöver av magmusklerna, och magen blir inte platt.

Många sätter ambitiöst igång med situps för att få bukt med problemet – utan att lyckas.– Tyvärr får många det rådet – men det är det största felet man kan göra när man får mammamage, säger Olga Rönnberg.Hon beskriver det som att försöka stänga en dragkedja genom att fösa ihop den från bägge ändarna.– Då blir det en glipa i mitten. Och det är det som händer med magmusklerna när du gör situps. Varje gång du går upp åker magmusklerna åt sidorna, och när du går ner åker de tillbaka."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar