tisdag 27 november 2012

 I dag var det äntligen dags att följa med Markus till skolan, tror vi har längtat lika mycket båda två! När det var dags att gå in kl 8 stod jag med barnen utanför dörren till klassrummet och när vi kom in satte jag mig bredvid Markus bänk.

Lite bänkkoll, ordning och reda på allt när det gäller Markus!

 De började med att skriva lite om rymden, sen var det fruktstund och då läste fröken Anette en gåta under tiden som de skulle klura på. Efter det var det dags för rast!
 När vi kom in i klassrummet igen skulle barnen skriva en bok och det var olika steg dit. Först skulle de klippa ut fyra rutor som visade ett händelseförlopp, sen fundera ut i vilken ordning de skulle ligga och därefter skriva en saga om det som bilderna visade.
 Jag är full av beundran, att vara lärare i dag kräver enormt mycket. Alla dessa barn som ska uppmuntras, inlärningslust som ska skapas, tillsyn av allt trams och flams, få ner ljudnivån, medla i konflikter, berömma, tillrättavisa och skapa ett klassrum som är till för alla att trivas i. Det är ju verkligen svårt också när barnen är på så olika nivåer, de som är lite längre bak måste få sin tid och de som är längre fram ska inte bli uttråkade då de inte har att göra.

Strax efter 11 var det dags för lunch och jag bjöds på spagetti, köttfärssås och massor med goda grönsaker. Markus var så gullig och såg minsann till att hålla plats till mig bredvid honom.
Jag är glad över att mina barn får gå på Gantofta skola, det känns tryggt och bra för dem, jag har fullt förtroende för personalen som är där och jag tror att det är en fördel att gå på en skola som inte är allt för stor.

Vad det gäller Markus är jag så otroligt stolt över honom. Han är otroligt ordningsam, han glömmer aldrig nyckel eller sin mobiltelefon, han ringer mig varje dag när fritids börjar och talar om att han har sin mobiltelefon i fickan (något han själv vill göra), han glömmer inte läxor, han går till skolan själv och ibland även hem på eftermiddagen, han är omtänksam kompis och han ställer upp när någon behöver hjälp. Vår fina Markus, han börjar bli så stor!

1 kommentar:

  1. Kul med en dag i skolan! Det måste jag också försöka få till någon gång efter jullovet. :-)

    SvaraRadera