onsdag 26 oktober 2011

"Pumpalyktan och tandpinne"

I dag hämtade jag Max vid 13.30 så vi kunde köra till tandläkaren. Hela vägen dit sa han "jag vill inte dit mamma, vill inte ha pinnen i munnen". Så det krävdes lite övertalning och jag lovade att de inte skulle göra något som han inte ville.

I väntrummet fanns fina fiskar!

Väl inne så gick det superbra, tack vare en barnvänlig och lugn tandläkare. Max fick testa stolen först i mitt knä, vi åkte upp och ner och han fick titta på alla sakerna där. Hon visade på hans nagel hur det kändes att dra med "pinnen" på tänderna, hur pedagogisk som helst. Sen fick hon räkna, peta och blåsa på tänderna utan att Max sa ett ljud. Vilken bra start för Max att bli mottagen så!


När vi kom hem så började grabbarna fixa pumpan som Nicke och Markus köpt i dag.



Mina älskade pågar! En blond - en mörk!



Nicke fick skära ut bitarna som Markus ritat på pumpan, inte helt lätt faktiskt!


Markus vill gärna gå ut på Halloween och säga "bus eller godis". Jag är inte så glad för det här fenomenet där barnen knackar på och tigger godis. Om han ska gå ut så har jag sagt att han får ge något som han har ritat och då satte han igång och gjorde spöke, pumpa, fladdermus och yxa! Snacka om att viljan att få gå är stor! Han har dessutom skrivit "trevlig helj" på alla=)



Jag stack ut och sprang en runda i eftermiddags och det gick ganska bra med benhinnorna. Skönt att hinna ut och ha det avklarat innan det var mörkt i dag!


Så här fin blev "pumpalyktan" som Max säger!


I morgon ska barnen få ha "monsterfest" hos Ingrid och Max ska vara cowboy. Det är snäll utklädnad som gäller=)




Vi har varit på bokbussen och bunkrat nya böcker och i kväll läste jag fyra stycken för Max. Det är otroligt att han har ett så stort ordförråd och han minns alla titlarna på böckerna och vad de olika figurerna heter. Jag kan han läst boken precis och ändå har jag inte koll på vad alla hette!




När vi körde till tandläkaren så hade vi följande konversation:




"Mamma, är det vattentornet?"


"Ja, det är det"


"Får vi gå in där?"


"Nej, det är bara de som jobbar på kommunen som får det. De har nycklarna dit"


"Nycklar - som på Fångarna på fortet?"




Klok kille=)

2 kommentarer:

  1. Jag hämtade också Ava halv två för att köra till
    tandläkaren! Timing! Skönt att det gick bra för Max.
    Samma här, lugn och pedagogisk tandläkare som tog emot oss
    Kram Johanna

    SvaraRadera
  2. Så duktig Max var hos tandläkaren. Det är verkligen A och O att det är en tandläkare som kan ta barn på rätt sätt. Det man upplever som barn lägger ju ofta grunden för hur man upplever tandläkarbesök, läkarbesök etc. som vuxen.

    Jättefina Halloweenkort som Markus gjort och tillika pumpa! Myspys big time på trappan på F-gatan mao! :-)

    KRAM

    SvaraRadera