söndag 24 januari 2010

Akutbesök

I dag efter lunchen så klädde Nicke och Markus på sig och gick ner till skogen för att åka snowracer där i backarna. Jag stannade hemma med Max och efter en stund kom grabbarna hem, lite tidigare än vad jag hade förväntat mig. Nicke säger lugnt "det har hänt något tråkigt, vi måste till akuten". Jag for upp från köksstolen och min hjärna tänkte bara "Markus har brutit en arm....."

Nope, det var Nicke som hade kört snowracer, trillat av, satt i händerna i fallet och nu var vänster ringfinger helt ur led. Han hade försökt själv att få rätt på det men det gick inte. Hmmm....hur göra.....? Det blev till att ringa Nickes föräldrar så kom de hit till barnen så jag kunde köra Nicke in. Väl på akuten fick vi höra av en ganska dryg sjuksköterska att vi skulle till ortopedakuten, men där var många som väntade.....Vi förberedde oss på några timmar till alltså på sjukhuset. Vi gick vidare till rätt avdelning, Nicke fick visa fingret för en annan sjuksköterska och sen hamnade vi i ett rum. Efter några minuter kom en läkare och en sköterska in, frågade om han skulle ha bedövning eller inte (!). Här gick det undan, Nicke la sig ner och läkaren drog rejält i fingret och givetvis gjorde det riktigt ont. Men en nål i fingret var inget för herr Johansson och den smärtan var ganska kort. Så när fingret var rakt var det bara att åka hem igen!

Det hade gått jättebra med barnen här hemma, Max hade inte gnällt alls eller varit det minsta ledsen. Detta är en ENORM skillnad på Max och det kan vi nog tacka dagmammastarten för=)

Så nu har jag en minsting som sover gott, en 5-åring som ligger och tjatar om "jag kan inte sova" och en make med svullet finger. En helt vanlig söndagkväll på Fältgatan!

7 kommentarer:

  1. Skönt att det gick så pass fort ändå! Risken för att sitta på akuten hela dagen är ju rätt stor tyvärr.

    Hoppas han lärt sig något ;-)

    SvaraRadera
  2. haha ja se karlar... ;) KRAM

    SvaraRadera
  3. Fast det där svullna fingret är väl inte så vanligt på Fgatan eller? Om det hade varit det hade han nog kunnat dra det tillrätta själv också. ;-)

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Skönt att höra att allt är ok nu! :)

    FB krånglar så jag lägger in min kommentar här istället :)

    Ha ha, nä - så ska du absolut inte känna!!! (bjuda in sig själv...) Jag tycker att det är super att vi ska träffas! Vi saknar er också! <3

    Vi är på babysim på morgonen och är hemma igen 09:30 - efter det kan ni komma precis när det passar er! :) Vi gör någon enkel lunch som passar alla :)

    KRAMEN!

    SvaraRadera
  5. Helen, det låter toppen på lördag=)

    SvaraRadera
  6. Ja ja, se de stora barnen, låter som när Staffan spelade fotboll med ett gäng 11_åring, knät ur led och 13 timmar på ortopedakuten.

    Hoppas att Nicke är bättre nu?

    SvaraRadera
  7. Vad är det med män och snöleksaker? Eller... leksaker över lag kanske jag ska säga. Henke har åkt sönder 2 pulkor denna vintern. Jag tror inte han kommer att sluta åka för det så pulkakontot lär övertrasseras. I år igen.

    Hoppas Nicke är bättre i sitt finger!

    SvaraRadera