måndag 18 januari 2010

Konstig natt och tidig morgon.

Våra sovrutiner har ju alltid varit lite udda kanske med tanke på att vi har två barn som inte sover så bra på nätterna. Dock har vi hittat en variant som passar vår familj bra och alla får ut mesta tänkbara sömn. Detta innebär att jag tar Max på natten (han hamnar alltid i vår säng förr eller senare) och Nicke tar Markus (ofta sover han då på hans rum i våningssängen). Ibland måste Nicke sova i extra rummet då han går upp klockan 4 och inte vill väcka varken mig eller barnen.

Denna veckan är det jag som ska upp klockan 6 och vara på jobbet klockan 7 och Nicke börjar inte förrän klockan 12.30. I går bestämde vi oss för att Nicke skulle ta Max i natt och på så vis vara den som kunde ligga kvar med honom på morgonen och Max skulle inte vakna och gå upp med mig klockan 6. Det gick så där..........Jag har hört Max till och från hela natten och från 5.30 i morse hörde jag honom prata, klappa händerna och skrika till och från. Tror inte Nicke fick så mycket sömn i natt=( Får nog tänka ut en ny plan inför i natt........

Jag kan bli så himla avis på alla dem som har barn som sover hela natten! Hur sjutton kan det bli så olika? Och tro inte att vi inte har provat allt, för det har vi och rutinerna är tydliga inför varje läggning. Max somnar i sin säng, vilket också Markus gör, men förr eller senare under natten kommer dem till vår säng! Jag kommar aldrig att glömma vilka problem vi hade med Markus under nästan ett års tid (han var knappt 2 år) när han var uppe och gick och skrek på nätterna, kvittade vad vi gjorde för han slutade när han tyckte att han skulle göra det.

Nåja, sova får vi göra när barnen är tonåringar.....eller vänta....då ska vi vara taxi på nätterna så de kommer hem säkert......När SKA vi få sova en hel natt?!

6 kommentarer:

  1. Stackare!

    Hoppas det vänder snart.
    *Styrkekram*

    SvaraRadera
  2. Hihi, du menar såna som vi? Som har en som somnar mellan 19-20 och sover heeeeela natten lång tills mellan 7.30-8.30...hehe, nu va jag hemsk!! Kraaam till familjen Gantofta, hoppas ni får sova bättre inarr

    SvaraRadera
  3. Hahaha! Ja du Emilia!! Det får vi nog aldrig mer göra (känns det som just nu)!! Man får försöka ta dagen som den kommer och sova så gott man kan när man får! ;-))
    Maya sover oftast jätte bra hela nätterna men Molly... en helt annan story! Kramisar till er alla!! //Anna Moe

    SvaraRadera
  4. Känner igen det där med att försöka pussla så att alla får sova så mkt som möjligt, så har vi också alltid gjort (som du vet) och det finns gånger då jag nästan har varit beredd att mörda (eller åtminstone bita j-ligt hårt) nästa person som säger att de har barn som sover 12-14 timmar i sträck varje natt.

    Likadant såna som grymtar över att det är jobbigt när barnen vaknar vid sju varje morgon. HALLÅ, try to walk a mile in our shoes säger jag bara så tycker du att sju är sovmorgon!

    ... He he, nu gick fru S igång så det ryker om öronen på mig. Hoppas jag kan behålla gnistan till träningen ikväll för då kommer jag lyfta vikter som ingenting! ;-)

    Skämt åsido, jag hörde någonstans att "barn som är mycket vakna är extra nyfikna på livet" och det har varit mitt mantra många gånger för det låter så positivt. Då står man lättare ut med vakna nätter och tidiga morgnar. :-)

    Hoppas natten blir bättre!
    KRAM

    SvaraRadera
  5. Sova får man göra sen, kanske? Vi har ju barn som kvalar in på båda kategorierna, nämligen taxikörande och nattvandrande, men än så länge hänger vi ihop.

    SvaraRadera
  6. Har ju då aldrig varit i eran sits....Men...Då jag var tonåring sov jag hela dagen...Så då får ni kanske sova:-) Lycka till...

    SvaraRadera