fredag 21 januari 2011

Nattnanny?

Killen på bilden är snyggare än vad jag är den här morgonen. Det säger kanske lite om hur min natt har varit. Otroligt att jag tog mig till jobb i dag bara...
Jag somnade strax efter 22 men lite innan 1 drog Max i gång. Han skriker rakt ut "jag vill opp" eller "vill ha dodis" eller "vill ha vatten".....det kan vara vad som helst men han är väldigt högljudd och väcker döda! Ibland påminner det lite om nattskräck, där barnen skriker och sparkar och är inte kontaktbar, men han kan ju svara på frågor och är ofta helt medveten om vad han gör.

Vid 1:20 bar jag upp honom till hans säng och förklarade att där får han ligga om han inte är tyst. Markus hade då också vaknat och gick ner och la sig hos Nicke. Jag la mig i Markus säng i stället och Max fortsatte ropa efter mig, fråga var "tiger" var (hans gosedjur) och ville komma "opp" som han säger. När jag stod med armarna i kors i köket och såg att klockan var 1:52 så tänkte jag att vi borde ha en natt-nanny. Kan Beverlyhills-fruarna få ringa in någon mitt i natten som tar skrikiga barn så vill jag också göra det! Eller inte....hmmm......

Vid 3 tiden somnade han om och jag sov till klockan var *trumvirvel* 5:20! Då var han i gång igen och jag bara tog ungen på armen och gick och la oss i vår säng. När klockan ringde och det var dags att gå upp kl 6 så var det omänskligt. Nog tur att det var minusgrader ute så kylan i ansiktet fick mig att vakna upp lite.

Jag har inte sovit en hel natt på 7 år, helt sant, och funderar ändå ständigt på - hur orkar man?

11 kommentarer:

  1. Finns säkert nattnannys här också! Googla på det...
    Men hur pallar Max, sover han länge på dagen?
    Jag hoppas du tar en powernap på lunchen Emilia.
    Nu ska vi också iväg till jobb och dagis. Ha det bra idag! Ses snart!
    Kram Johanna

    SvaraRadera
  2. Jag skulle ändå aldrig ha ro om någon annan tog hand om Max på natten, mammahjärtat hade nog inte klarat det;-)

    Max sover drygt en timme på dagen, inte så mycket med andra ord!
    Längtar till nästa helg vännen, ska bli så roligt att ni kommer!

    SvaraRadera
  3. Usch, era stackare :-( jag förstår din trötthet. Men av någon konstig anledning hittar man oftast orken ändå. Barnen är ju allt <3 Kram

    SvaraRadera
  4. Usch och fy hur ni har det! Vi har ju nattvandrare här hemma men med åren har det glesats ut och förekommer inte varje natt längre, men det är grymt att inte få sova en hel natt, någonsin, det sliter så!
    Hoppas att det vänder snart för er del!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Var rädda om er! Jag sov inte en hel natt på nio år pga av barnen. Därefter sov jag inte pga av vanan och nu är jag sjukskriven pga utmattningsdepression. Konstigt!
    Jessica

    SvaraRadera
  6. Kram på dig och hoppas att kommande natt ger dig lite ro.

    SvaraRadera
  7. Så jobbigt för er. Visst är det konstigt att man orkar. Du är en klippa vännen:)
    Kram Louise

    SvaraRadera
  8. Usch, det där med ständig sömnbrist är tufft. Får Max EskimoKids nu igen då eller hur är det? Om inte så är det nog hög tid att sätta in det igen - och ha det kvar även när det blivit bättre.

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Max får Eskimo kids - regelbundet! Tänker icke slarva;-)
    I natt fick i dock en betydligt bättre sömn!

    SvaraRadera
  10. Usch, det är tufft med era nätter. Jag förespråkar det jag sagt tidigare till dig. Lämna bort barnen då och då så du får sova. Jag vet att du inte är så glad för det. Det är inte jag heller, man känner sig halv utan dem. Men man måste få sova...

    SvaraRadera
  11. Tack Tessan! Men jag kan inte lämna bort Max när jag vet hur han kan skrika efter mig. Känns absolut inte bra och jag är rädd att det skulle göra mer skada än nytta. Men det vänder - han blir ju äldre=)=)

    SvaraRadera