tisdag 18 augusti 2009

Städning och krypträning!

Då lunkar vi på här hemma med semesterkänsla igen:-) Nicke har två veckor semester nu och vi började dem med att städa! Jag fick tokspel på alla fluglortar som syns överallt, så igår började jag skura fönsterkarmar och putsa fönster inomhus. I dag har Nicke putsat fönsterna på utsidan och jag dammsög och torkade golven här inne - härligt när det känns så rent här hemma!

Markus lekte med Oscar några timmar på förmiddagen i dag och jag ställde mig och gjorde storkok till lunch. Det blev potatismos, korv och broccoli som även Max gillade. När hela gänget hade ätit så blev där ytterligare fyra portioner till Max som jag frös in i gamla, urdiskade creme fraiche burkar. När klockan närmade sig 14 körde jag och barnen till Råå för att hälsa på Marielle med familj. Vi har känt varandra sen mammagruppen med Markus och nu har hon fått sin andra pojke (som hunnit bli två månader). Vi bjöds på fika och jag fick mysa lite med nytillskottet. Våra femåringar lekte massor och badade även i poolen en kort stund.

Måste ju också uppdatera om Max, han är verkligen i en utvecklingsfas som heter duga! Det händer så mycket nu, han säger "mamma, pappa och titta" samt en massa annat obegripligt=)
Han har ett jädra humör, testar hur mycket man kan slänga på golvet innan mamma säger NEJ med sträng blick, kan öppna alla köksluckor när han är i sin gåstol (krävs rätt teknik för att kunna nå fram och inte få luckan att bara slå mot gåstolen!), vinkar fint och älskar att sitta och bläddra. Han bläddrar i allt med sidor, små pixiböcker, "prasselböcker" för bebisar men framför allt barnböckerna vi har i bokhyllan. Han snor jämt dessa och sen kan han hålla på länge med sidorna.

"Stör mig inte - jag läser Dummerjöns"

Krypträning - men grabben vägrar krypa - än!
Det är bättre att lägga sig på sidan....

....och rulla runt på rygg! Sen är det bara att fortsätta rulla så förflyttar man sig!

Nu vankas det situps, gör 150 stycken var och varannan kväll:-) I går blev den promenad med hela familjen i skogen, det är ca 5 km kuperad terräng vilket känns bra i benen när man ska putta vagnen i backarna. Nicke har slutat erbjuda sig att ta vagnen - jag SKA ha den extra träningen när vi är ute=)

7 kommentarer:

  1. Haha han är så söt!!! Vet att jag skriver det ofta men han är ju det!! :P
    Kul med framsteg och utveckling! Nu ska jag bara lära honom säga Julia...

    SvaraRadera
  2. Varför krypa när man får saker serverade ändå?Och gåstolen funkar ju ;-)
    Puss å kram till hela familjen!!

    SvaraRadera
  3. Oh, vilka roliga bilder när Max läser "stör mig inte" Love it! Kram Johanna

    SvaraRadera
  4. Det är klart att det händer grejer med lillkillen - han har ju en storebror att titta på och försöka ta efter! Be Markus krypa runt lite så kanske Max blir inspirerad till att göra det han också!? ;-)

    Gott att du har kommit igång så bra med situpsen - men glöm inte ryggträning för att balansera magmusklerna!

    SvaraRadera
  5. Nina: kan du ge mig några bra ryggträningstips?

    SvaraRadera
  6. Ja, rulla går ju det oxå!

    SvaraRadera
  7. Du fick ju ett par effektiva och bra ryggövningstips på mobilen igår. Tänkte bara skriva det så att de andra inte tror att jag uppmanar till ryggträning och sedan struntar i din fråga. ;-)

    SvaraRadera