onsdag 20 oktober 2010

Hålkoll!

I natt var det mycket lugnare och Max skrek knappt alls! Han började lite smått vid tre tillfällen men blev tyst så fort han kände mig där och somnade då om. Jag hade dock huvudvärk och låg vaken drygt en timme mellan 00.30-1.30 ca, typiskt då Max sov och var tyst. Men morgonen fortsatte bra, båda grabbarna busade och kelade en stund när Markus kom till sängen också och sen var det "bråkfritt" resten av morgonen. Då blev jag glatt påmind om hur go och glad Max alltid brukar vara och att detta också lär vara övergående. Hoppas att det snart vänder på nätterna och vi får sova normalt.

Jag har varit hos tandläkaren på lunchen och fick beskedet att jag hade ett hål. Det är väl helt ok med tanke på att jag inte hade något hål förra året och att det "bara" var ett. Min mardröm är att komma dit och få höra du har 6 hål.....*gulp*.....Hade varit hemskt! Så nu har jag fått en tid i januari för att laga det. Tack och lov har jag avtal och betalar fast pris varje år till Folktandvården, ca 600 kr, och då betalar jag inget för mina besök. Nu var jag i dag, har sen en tid hos tandhygenist i januari och en tid för att laga hålet och jag behöver inte öppna plånboken en gång! Heja Folktandvården!

I kväll ska jag och Nicke köra några ärenden till Ekeby möbelaffär och Ikea. Nickes föräldrar kommer och tar barnen några timmar, så får vi egentid en stund, tänker äta lite kvällsmat på Ikea och sen är vi hemma till de ska lägga sig. Min första tanke var (när Nicke föreslog detta för mig via sms i dag) var "då får jag inte så mycket tid med barnen i kväll". Så fungerar jag, alltid barnen, barnen, barnen i första hand. Men det är nog bra att bryta mönstret lite i kväll, så kan vi se om Max bråkar med farmor och farfar också, vilket jag dock inte tror. Han bråkar inte på detta sättet med Ingrid och det tycker jag är skönt. Det handlar om att han trotsar med sina föräldrar - precis som det "ska" vara. Goa, älskade lilla Max som för tillfälle går under smeknamnat "lilla monstret";-)

5 kommentarer:

  1. Skönt att höra att ni hade en bättre natt i natt! :)

    Smart det där med folktandvården...

    Ni gör alldeles rätt i att åka iväg ikväll - njut av varandras sällskap!

    KRAM :)

    SvaraRadera
  2. Det är klart man alltid sätter barnen i första hand, det gör alla föräldrar värda namnet. Men det är inte alltid det bästa att göra, hur konstigt det än kan låta.

    I det här fallet gör ni helt rätt i att ta en kväll på tumanhand och låta barnen (och då är det ju främst Max jag menar nu) stöka med någon annan. Precis som du själv skriver så kan jag slå vad om att stöket direkt reduceras till, om inte noll, så nära på! Barn funkar ju så - det är alltid enklast och bekvämast att bråka med föräldrarna. :-)

    Under tiden Max myser med sina farföräldrar får hans föräldrar en mysig stund tillsammans och laddar batterierna ytterligare lite. Som skrivet i mail tidigare idag; det behövs inte så mycket! :-)

    Hoppas på att nattens hyfsade sömn är början till något riktigt bra! Tusen kramar från mig till dig! <3

    SvaraRadera
  3. Oh det lät som en skön stund ni ska ha tillsammans! Bra idè!
    Jag hoppas också att ni fortsätter med fler bra nätter nu.
    Många kramar Johanna

    SvaraRadera
  4. Min stora tjej har också varit ett "monster" på nätterna.
    Nattskräck fick jag sagt av en vän och kollade upp det lite. Skulle kunna vara..
    Spelar ingen roll vad det är för när vi hade det som jobbigast då kände jag mig som en zombie. Det jobbigaste av allt var att visa tålamod mot henne under nattens kamper men efter en halvtimme tog krafterna slut.
    Och sen var det likadant sju-åtta gånger till var natt.
    *suck*
    Nu är hon 7 och sover oftast gott. Vaknar när hon är kissig.
    Fast ibland blir det bakslag och hon blir sådär "otröstlig" igen.....

    Hoppas att det ordnar sig med omegan och att ni får sova gott snart!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Tack Sofi för din kommentar! Det är intressant att höra från fler som har/haft det här problemet. Man känner sig ganska ensam och tröstlös när "alla andra barn" sover gott heeeeeela nätterna.

    SvaraRadera