tisdag 1 mars 2011

Backe upp och backe ner!

I kväll var Markus fotbollsträning inställd så det var en rastlös och besviken kille här hemma. Jag frågade honom om vi skulle ut och springa lite tillsammans utanför vår tomt, på cykel/gångvägen och det nappade han på direkt!

Vi har en brant backe precis utanför oss och där blev det 10 vändor för min del och Markus räknade sina stolt till fyra stycken=) Riktigt mysigt att springa tillsammans, göra high fives och dricka vatten ur vattenflaskan. Markus börjar verkligen bli en stor kille och det är mycket som rör sig i hans huvud nu för tiden. Jag fick verkligen upp pulsen, det är stor skillnad på högt tempo kortare sträckor mot lugnare en längre. Men Springtime börjar ju med en (hemsk!) backe så jag måste ju träna på det också.

För två dagar sedan började jag fundera på hur vi ska få Markus att sluta komma till oss på nätterna. Eftersom han sover där uppe och vi där nere så kommer han varje natt ner och lägger sig i en av sängarna i gästrummet. Jag förmodar att detta bara är en "dålig" vana nu och han kan absolut sova hela natten på sitt rum. Jag ritade fem rutor på ett papper och sa till Markus att för varje natt han har sovit hela natten på sitt rum så får han klistra i en guldstjärna. Om han har fem stycken sådana nätter på rad så ska han få 100 kr=) Det sitter två stjärnor efter två nätter.....
Ha, ha....ungen blir nog en bra affärsman! Då fick jag svart på vitt att det är bara en vana, klart han kan sova hela natten på sitt rum. Så det är väl bara att öppna plånboken på fredag;-)

6 kommentarer:

  1. Vi gjorde ju så med Hannes för några år sedan. Han sov i sin egen säng 10 nätter på raken och fick 10 kryss och en belöning. Den elfte natten var han tillbaka ;-)

    Sånt går ju i perioder har jag märkt. Hannes sover numera vanligtvis inne i sitt rum, men för nån månad sedan hade han en period då han kom in ofta. Lova kommer varje natt (utom de två senaste - kryss i taket) och när vi är alla 4 sover ofta barnen skavföttes mellan oss. Är det en mer ihållande period ställer vi fram tältsängen bredvid våra sängar.

    Haha, ja, fram med plånboken på fredag, de är inte dumma, våra ungar ;-) Undrar förresten varför han inte kan komma ner till gästsängen? Ni ligger ju fortfarande lika gott i era sängar, menar jag. Eller är det själva nattvandringen du vill vänja honom av med?

    SvaraRadera
  2. Vi har pratat mycket om att det här ska han hålla även sen, men jag tänker nog "säkra" genom att föreslå en ny och längre period.

    Nej, vi ligger inte gott i våra sängar;-) Max är som en virvelvind och Nicke kan absolut inte sova med honom. Max väcker mig varje natt mellan 3-10 gånger och kommer sen Markus så blir det ytterligare tillfällen som jag vaknar. Han väsnas i trappan ner, går in på toaletten och tänder där = jag är klarvaken och kan inte somna om=( Markus vaknar sur och tvär och förlorar sömn. Vi har märkt stor skillnade på honom de senaste morgnarna, han vaknar utvilad och glad! Så vi tjänar alla på att han sover gott i sin säng. Men jag förstår ju absolut vad du menar, jag har själv haft barnen i våra sänger sen de föddes och vill inte vägra dem den tryggheten. Sen har vi sagt till Markus att han givetvis får komma om han blir rädd, drömmer etc och det förstår han.

    SvaraRadera
  3. Jo, jag vet ju att era nätter är allt annat än trevliga :-(
    Vi märker knappt när barnen kommer in. Lova får jag förvisso lyfta över mig, men hon sover numera (oftast) lugnt. Hannes bara smyger in, ibland blir man förvånad att han är där när vi vaknar. Behöver han gå på toa märker vi honom dock garanterat eftersom vi tydligen inte har lampor som slocknar av sig själv när man lämnar toaletten ;-) Sen brukar han av någon anledning träna på att vissla när han sitter på dass.
    Men jag klagar inte... vi har haft våra år med stökiga nätter och är glad att det har lugnat sig. Hoppas det snart gör det för er också, vännen.

    SvaraRadera
  4. Vi har testat "klistermärkes"-varianten och det har funkat kanon! I alla fall ett par veckor sen är det samma turer igen. Men åååååh, vilka ljuva nätter det har varit de veckorna!!!

    SvaraRadera
  5. Ha, ha....då är jag redo att betala dyrt länge nu då=)=)

    SvaraRadera
  6. Intervallträning är bra, det borde jag också köra oftare! När berget blir fritt från snö (om det någonsin blir det..) så ska jag upp och springa där - för där finns många bra intervallbackar vill jag lova!!

    Hoppas ert "belöningssystem" funkar. Det är ju så viktigt att man får sova någolunda om nätterna och vet man att barnen gör något mest av gammal vana så tar de ju ingen som helst skada av att man bryter den. :-)

    SvaraRadera