torsdag 18 mars 2010

Behandling och beundran!

För en liten stund sen pratade jag med min fina vän E i telefon. Det var så härligt att höra hennes glada röst och entusiasm! Alla ni som gnäller för skoskav kan kanske prata med henne och få en liten tankeställare.

Förra veckan började hon sin behandling och fick cellgifter. Fyra timmar tog det att få alla sorterna. Detta var på onsdagen och sen under fredagen och lördagen fick hon uppleva alla bieffekterna genom ett helvetiskt illamående och kräkningar. Det går inte ens att föreställa sig hur det är att uppleva detta. Trots medicin som ska lindra illamåendet så var hon katastrofalt dålig. I dag, knappt en vecka senare pratar hon på och låter glad. Jag frågade så klart tusen frågor och fick många svar, en del kunde vi till och med skratta åt=) Allt ställs ju upp och ner när en sådan här sak händer och jag hade inte en aning om att så mycket händer med kroppen under en sådan här behandling.

Nu väntar behandling varannan vecka ända fram till oktober, totalt 16 gånger ska hon få cellgifter. E berättade också för mig att hon minsann tänker tävla med sina hundar på lördag "så lätt ska de inte få det" (hon är svensk mästare i agility bla, säg vad hon inte vinner...!)! DET sättet borde fler människor ha här i livet=)

Jag har givetvis frågat E i dag om det är ok att jag skriver här om hennes situation och det var helt ok. För mig känns det viktigt att dela med mig av detta, för det är en stor händelse i mitt liv också och jag påverkas så mycket av det. STOR eloge till E för att du är den person du är och i mina ögon är du ett verkligt föredöme.

1 kommentar:

  1. Människor som gnäller dagarna i ända över småsaker (för i det här sammanhanget ÄR det verkligen småsaker!) såsom tråkigt jobb, lite för mkt/lite hull på kroppen, dammråttor och tvätthögar som bara växer borde kliva utanför sig själva och se att det kan alltid vara värre. MYCKET värre!

    Tack för att du delar med dig av det som händer din vän, och framförallt TACK till fantastiska E för att hon låter dig göra det. Det ger verkligen perspektiv på saker och ting här i livet!

    SvaraRadera