torsdag 12 november 2009

Skitinfluensa!

Jag är så innerligt trött på den här jädra svininfluensan! Det är bara den allt kretsar om, i tidningar, på tv, på Facebook, stora samtalsämnet var man än kommer.....ALLA pratar om den och INGEN är säker på hur man ska göra eller inte göra!

Givetvis är det ju viktigt att vi får information, men det cirkulerar så mycket felaktigheter och osanningar som det blir när folk pratar, förvränger och uppfattar fel. Jag har läst flera gånger på Krisinformation.se och det är en sida som sammanställer från "myndigheter, länsstyrelser, kommuner och andra ansvariga". När jag läst där är jag säker på att vi inte ska vaccineras, men sen påverkas jag av media etc när det dyker om någon stor artikel igen om vad som hänt.

Nu rekommenderar de vaccinet även till små barn och detta gör mig förbryllad. För några dagar sedan skulle barnen inte vaccineras "eftersom data om effekt och biverkningar på små barn har saknats". En studie på 51 spanska barn gör nu att myndigheterna helt plötsligt väljer att rekommendera vaccinet. Jag tycker inte riktigt att det går att jämföra 51 barn som kommer från helt andra förutsättningar (klimat, miljö, vaccineringsprogam på BVC etc) kan jämföras med mina barn! Allt känns så svävande, först skulle vi ha två vaccineringar sen bara en, alla skulle få doser men många har nu valt att inte ta dem - är det "pinsamt" av myndigheterna att lagt så mycket pengar på vaccinet och nu helt plötsligt ska även de små vaccineras så att de blir av med vaccinet? Jösses så mycket tankar som far runt i mitt huvud....

Sen i nästa sekund kan jag tänka - ta vaccinet, det är väl självklart......Men min magkänsla och det lilla förnuft jag har säger att vi inte ska vaccinera oss. Men hur sjutton vet man om gjort rätt val? Vi ligger inte i någon riskgrupp, mina barn är i en liten barngrupp, vi är friska för övrigt, vi vaccinerar aldrig oss annars mot influensor - listan kan göras lång.

Jag går i ide med björnarna - väck mig till sommaren! (Eller lite innan så jag hinner få lite fason på magen till bikinisäsongen;-)

8 kommentarer:

  1. Hej jag brukar läsa din blogg tycker den är väldigt, trevlig att läsa.Svininflunsan min son på 19 år var i måndags och tog ,sprutan i laröd i måndagseftermiddag han har så ont i sin arm axel kan ej lyfta eller röra den hänger rakt ner för, att han skall slippa få ont i den. Så han har inte kunnat jobba på hela veckan.Har fortfarande mycket ont. EN arbetskompis son fick sådan väldig huvudvärk han kunde ej vara uppe .Nej tack för denna svinspruta ville bara dela med mig lite vad för biverkningar man får.Tack för en trevlig blogg du har .Cinna i viken

    SvaraRadera
  2. I dessa fall borde egentligen inte media få informera/skriva om det inte är ren fakta från regering eller smittskyddsinstitutet. Alla dessa fall till höger och vänster och man vet inte vad som är sant eller inte. Tidningarna vill ju sälja lösnummer så klart.
    Snacka om att det är förvirrande!

    SvaraRadera
  3. Cinna: tack för din kommentar och det är alltid roligt att få en glimt om vilka som är här och läser=)

    SvaraRadera
  4. Ha ha, stressade jag upp dig igår eller?! ;-)

    Ont/besvär av sprutan kan man få, men det finns också många som inte blir påverkade det minsta. Så det är olika för alla - det också!

    Man får gå på magkänsla helt enkelt och känns det både-och i magen så får man väl gå på den känsla som är starkare. Det går inte råda någon annan.

    Som jag skrev till dig igår; man lär ju ändå inte veta förrän man står med facit i hand om vaccinationen var nödvändig eller onödig.

    SvaraRadera
  5. Läser din blogg och tänkte bara dela med mig av våra tankar om svininfluensan... Vår yngste kille, Leo, har fått sprutan eftersom han är i riskgruppen med sina hjärtfel. Storebror, Max, har inte fått den än. (Han har inte fyllt 3) Jocke ska ta den på jobb, och jag på vårdcentralen. Vi tar den för att skydda våra barn. Vi har aldrig vaccinerat mot vanlig influensa men skulle man bli sjuk i svinisen så... Jag jobbar i affär så det är lite utsatt. Men det finns inget rätt eller fel. Jag är osäker på hur vi ska göra med Max, antagligen väljer vi att vaccinera för att vara säkra och skydda Leo så gott det går. Man måste inte få biverkningar av sprutan även om många fått det.

    SvaraRadera
  6. Nina: nej, du skrämde inte upp mig=) Det är det här med att de har ändrat rekommendationerna som har fått mig lite snurrig.
    Beatrice: jag hade inte tvekat en sekund på att vaccinera familjen om jag hade varit i er sits.

    SvaraRadera
  7. Hej vännen!
    Jag har ju, som du vet, varit väldigt emot vaccinationen för Ylva-Lie´s skull. Däremot så har jag funderat på att ta den för min skull då jag är riskgrupp med min astma. Bara en vanlig förkylning gör att jag, oftast, får lunginflammation... Så faktiskt tänkte vi om ett tag att vi skulle vaccinera oss allihop. Just därför att det nu även rapporterats om fullt friska barn/ungdomar utom riskgrupp som fått svinis och dött. Men i nästa andetag läser man om att fem personer, utom riskgrupp,har dött mellan 12 timmar-5 dygn efter att de fått vaccinet. Skulle de dött iaf? Troligtvis inte säger min magkänsla!
    Jag anser att det inte finns något rätt eller fel i den frågan utan att var och en måste fatta sina egna beslut utefter hur man tolkar den information som finns.
    Sen kan jag också tycka att som du skrev att man nu ska vaccinera små spädbarn utefter en studie på 51 spädbarn i Spanien. Det hade inte JAG tagit som ordentligt grund till att vaccinera min bebis. Sen kan du också se till Danmark (som ligger närmre oss här i söder än norra Sverige) där får bara riskgrupper vaccinera sig! De har inte köpt hem två doser vaccin till hela danska befolkningen. Varför?! Kan man ju fråga sig. Jag tror visst att svinis kan vara farlig. Om du är i en riskgrupp! Och jag är orolig för hur sjuk jag kan bli om jag drabbas. Men jag är ändå tveksam till vaccinering. Nu har vi i familjen vägt över igen till att inte vaccinera oss. Jag är oerhört tveksam till vaccinet. Det ska bli "spännande" att se om det verkligen var ofarligt för gravida att få det. Än har inte så många barn till vaccinerade gravida fötts. Barn som vaccinerats har inte växt upp etc.
    Ojoj vad jag babblar på... sorry!
    Men kontentan är att jag anser att det finns inget rätt eller fel i frågan. Man avgör själv vad som känns bra eller inte bra. Typ blunda, hoppa och hoppas på det bästa oavsett vad man väljer!
    *kram*

    SvaraRadera
  8. Tack Tessan för ditt långa inlägg!

    SvaraRadera