måndag 21 december 2009

Fjärde advent och mer hosta...

Vår fjärde advent:

Adventsfrukost på Fältgatan.
Max sov gott i "boet" när vi gick ut.
Fullt ös i pulkabacken! Där var många barn, men Markus ser ensam ut i backen=)
En väldigt hostig och skruttig Max.
30 minuter på maskinen och 50 situps fick bli dagens träning. Lite för mycket snö ute för att springa tycker jag, men Nicke trotsade vädret och tog en runda.
Middag i går kväll!

Alltså en mysig adventssöndag hos oss, trots mycket hosta och febertoppar. Denna helgen skulle vi träffa kompisar både lördag och söndag men det har så klart inte blivit av med tanke på hur skruttiga grabbarna är. I går fick Max högre feber framåt kvällen och han somnade en stund i min famn när vi satt i soffan.

Jag la mig hos Max i vår säng klockan 22 i går och när klockan var 3 hade jag inte somnat än. Max hostar oavbrutet och gråter eftersom det gör ont i halsen på honom. Det har totalt blivit ca 2 timmars sömn i natt, så vad jag går på i dag - det har jag ingen aning om....Men kroppen är väl så finurlig så att den tar åt sig all vilan, även om man inte sover.

Jag fick en tid 9.40 på Vårdcentralen för Max och där fick vi en manlig läkare då vår husläkare var ledig. Han frågade vad vi sökte för och jag förklarade hur det hade varit för Markus, ett virus och jag ville att Max ska få hostdämpande och att han lyssnar på honom. Han svarade att "då har du kommit till fel doktor, jag skriver inte ut hostdämpande till barn under 2 år" Och han sa med ett léende att jag ville "droga ner honom". Eh...nej.......jag vill att mitt barn ska kunna sova och inte hosta så han gråter sig helt slut för att det gör så ont! Enligt honom kunde jag prova kakao, för det söta har en tendens att få barnen att sluta hosta. Men du skulle vara fin kakao, typ 70% choklad......WHAT? Ska jag ge ungen godis så han slutar hosta?!?

Innan jag gick därifrån kollade han i alla fall upp dosen till ett barn på 12 kg och jag tänker ge Max Mollipect innan han ska sova. Jag följer min egen magkänsla och den är att han inte ska behöva hosta så mycket!

Nu är det lunchtid för grabbarna och sen blir det pulkabacken. Baciller eller inte - frisk luft är bra!

4 kommentarer:

  1. Humm... den där doktorn...

    Men ser ut som att söndagen var toppenmysig! Snart kommer tomten...

    SvaraRadera
  2. Honung är hostdämpande! Blanda ut det i lite ljummet vatten och låt honom dricka eller skeda i sig det. Hoppas söt-Maxen piggar på sig snart!

    SvaraRadera
  3. Eller varm mjölk med honung, men passupp, mjölk e slemmbildande...

    SvaraRadera
  4. Vilka underbara tomtenissar! Knas-doktor, fast jag borde kanske gå dit och få lite choklad utskrivet på recept?! Hoppas Max mår bra tills tomten kommer! God jul på er godingar, kraaam

    SvaraRadera