tisdag 15 september 2009

Liten bmx-skola!

Jag skriver resultat hit och dit i min blogg, kanske lite snurrigt för er=)

I en bmx tävling delas de tävlande in i olika heat, ofast består ett sådant av 8 åkare som är max antal på banan samtidigt. Det är indelat i åldersgrupper, men vid ett lågt antal åkare kan de slå i hop olika åldrar. Så i en tävling cyklar man 3 heat mot samma killar/tjejer och sen blir det finalplats i en A eller B final, också detta beroende på hur många som är med i tävlingen. Men det gäller att få så bra placeringar i de 3 första heaten så man går till final.

I Markus åldersgrupp "upp till 6 år" så är de oftast bara 7-8 stycken och då går ju alla automatiskt till finalen/fjärde heatet.

Vissa av tävlingarna vi är på är ju deltävlingar och då läggs även alla placeringar i hop till ett slutpris när den sista tävlingen har körts. Till helgen ska vi till Lerum (Göteborg) där det är Svenska cupen deltävling 7&8. Denna leder Nicke totalt, så vi hoppas givetvis på en seger - igen=)

4 kommentarer:

  1. .... Varför känns det som att den här skolan mer eller mindre var en privatlektion riktad till en viss bmx-nollad småländska?? ;-)

    Tack för förklaringen, då hänger jag med lite bättre!

    SvaraRadera
  2. Du var kanske den enda som vågade ställa frågan;-)

    SvaraRadera
  3. Underbart med lite undervisning!;-)

    SvaraRadera
  4. Jepp, jag är väl sån; det är mycket jag inte förstår - men jag vågar/orkar iaf fråga om det! ;-)

    KRAM

    SvaraRadera