torsdag 25 februari 2010

Blivande författare?

Det blev ytterligare en mysig sportlovsdag med mina älskade grabbar. Nickes föräldrar skulle egentligen ha passat barnen i dag, men eftersom de har åkt på maginfluensa så var inte det ett alternativ längre. Nicke körde till jobbet vid 7.30 och vi fortsatte mysa lite här hemma och sen gjorde vi oss i ordning och körde i väg.

Först blev det ett besök på Babyland för att köpa dop present till Milton som döps på söndag. Sen gick vi in på Toys R us där vi köpte ett "fyra i rad" spel åt Markus. Detta har han spelat på datorn och jag har berättat att jag hade ett sådant när jag var liten. När det var inhandlat körde vi och köpte skor till båda barnen och sen var det dax för återbesiktning av bilen. En fjäder hade gått i sönder tidigare så jag åkte på en ombesiktning, men jag är ju dock glad över att det upptäcktes där och inte så det hänt en olycka! Markus fick i går önska var vi skulle äta lunchen i dag så han valde Mc Donalds. Dock så ångrade han sig i dag och ville (klokt nog) äta på Max, men det var helt fel håll att köra så vi tog Mc Donalds. Max somnade gott i bilen på väg hem och jag kunde bara bära över honom till vagnen så fortsatte han sova och vi kunde spela "fyra i rad" några hundra gånger=)

När Nicke kom hem så begav sig han och Markus direkt i väg för att köpa nya bmx kläder till Markus, det gäller att passa på nu när det reas ut=)

När vi efter middagen satte oss i soffan så frågade Markus mig om jag inte kunde skriva ord som han skulle läsa. Då sa jag att HAN kunde skriva själv de ord som jag sa till honom. Vi har blivit överraskade när han började läsa, men i kväll höll jag på att tappa hakan - trodde inte att han kunde skriva så som han gjorde!! Jag sa "skola" och då skrev han "skola för barn".....Jag ska "lagom" och då skrev han "lagåm varmt".....Jag sa "päron" och då skrev han "päron som man kan äta"....Han la hela tiden till själv så det blev en hel mening!! Spana in uppe till höger, där skrev han först "skål" och sen la han till ovanför "mä glas" - alltså "med glass" =)=)
(Båt som man kan åka i, skor som man kan ha på sig, snö, mat, sol......)
"Jag vill ha glass & mitt hus är gult"

"Blixten Mc Queen"

När Max hade somnat så gick jag ner i källaren och Markus ville följa med. Det blev 30 minuter spinning, varierade stående och sittande, situps, armhävningar och plankan. Kändes skönt att komma i gång med ett rejält svettigt pass efter magsjukan i helgen. Jag har inte orkat tidigare i veckan alls och har lyssnat på kroppen. Inte mycket annat att göra när man inte kommer upp från soffan;-)

4 kommentarer:

  1. Snygga kläder han fick Mackan:) Han är ju bara för duktig på att skriva:)*stolt faster*

    SvaraRadera
  2. Wow, vilken snygg bmx-outfit!
    Va roligt att han är så duktig på att skriva, men framförallt att han e så intresserad!

    SvaraRadera
  3. Riktigt snygga och tuffa kläder! :-) Mackan är super duktig!! Massor med guldstjärnor! :-D

    SvaraRadera
  4. Kul att M blivit så intresserad av ord och meningar nu!

    Imorgon ses vi! :-)

    Det är isgata idag så vi får väl se om vi får starta vår färd extra tidigt imorgon eller inte.

    SvaraRadera