onsdag 10 februari 2010

Kräk åt andra hållet!

Jag måste också bara få kräka ur mig på Försäkringskassan. Detta ständiga ämne i folkmun har precis så dåligt rykte som de förtjänar! Jag såg för några veckor sedan på tv där de berättade om en mamma som förlorat sitt barn och därmed inte fick mer föräldrapenning. Hon skulle SAMMA DAG som sitt barn dött, gå till Arbetsförmedlingen och anmäla sig som arbetssökande. Givetvis kunde denna mamman inte göra det då och blev utan ersättning. Tingsrätten (om jag inte minns fel) gav mamman rätt och FK skulle betala ut ersättningen. Vad gör FK då? De överklagar, de skulle minsann inte betala ut något.....

Vad är det för människor som sitter där? Visst måste det finnas lagar och paragrafer att följa, absolut. Men när FK har fått klarteckan från högre instanser att de ska betala ut - vem f*n sitter då och överklagar? Suck.....

Nu har FK dåliga omdöme drabbat min kusin Micke igen. Han bor ju hemma och min faster Kerstin sköter allt som rör honom. Hon har sökt för att få personlig assistent åt Micke, så att hon får lite avlastning någon timme/dygn. Framför allt ger ju en assistent Micke helt andra möjligheter! Hon fick avslag.......deras motivering är "att hans skador kanske inte är livslångt eller mycket långvarigt...." Killen sitter i rullstol sen ett år tillbaka, kan inte gå själv, måste ha hjälp med allt, svårt att tala etc. Visst gör Micke fantastiska framsteg med sin gåträning, äta, tala - ja allt, men ingen vet ju hur lång tid det tar innan han klarar sig själv.

Ännu en eloge till faster Kerstin och hennes man som gör Mickes liv drägligt.

4 kommentarer:

  1. Alltså... försäkringskassan... Vilket jäkla påhitt!
    Har också läst om just den mamman och jag fattar inte hur deras system funkar. Är det robotar som jobbar där?
    Och att de har läkare som kan neka en sjukskrivning som en annan läkare (som har träffat "den sjuke" i verkligheten) har utfärdat är ju rätt och slätt löjligt.

    Jag hoppas din faster orkar kämpa vidare, självklart behöver hon avlasning.

    SvaraRadera
  2. Hoppas dom kämpar på och har det bra trots försäkringskassans påhitt:-)

    SvaraRadera
  3. Man undrar verkligen vad det är för människor som jobbar där*suck alltså* Kram Ella

    SvaraRadera